* وبلاگ نی نی های حاجی ** وبلاگ نی نی های حاجی *، تا این لحظه: 12 سال و 3 ماه و 9 روز سن داره

☺ نی نی های حاجی ☺

6 راه عملی برای زبان باز کردن کودک

1391/3/11 15:47
2,051 بازدید
اشتراک گذاری

چند راه عملي براي کمک به زبان باز کردن:

 

1 .شما والدين در پيشرفت زباني کودک نقش کليدي داريد، چون تعداد کلماتي که بچه مي‌شنود همراه با تشويق او به صحبت کردن بيشتر، دايره لغاتش را گسترش مي‌دهد.

اگر کودک خواهر و برادر ندارد او را به جمع بچه‌هاي ديگر ببريد. وقتي که کودک شما مي‌بيند که بچه‌هاي ديگر صحبت مي‌کنند، او نيز براي حرف زدن با ديگران تشويق مي‌شود.

2 .واضح و بلند صحبت کنيد و در مورد هر کاري که مي‌کنيد،‌ از لباس پوشيدن تا خوابيدن مانند يک قصه جالب با کودک حرف بزنيد. حتي وقتي داريد اتاق را مرتب مي‌کنيد، بگوييد: «خرست اينجاست، خرسي بيا بذارمت تو کمد، دستتو بده به من اسم اين چيه مامان؟! خرس. بگو.»

3.حرف زدن را با آهنگ و بازي همراه کنيد. صحبت کردن به صورت آهنگين و با حرکات دست بازي کردن مفيد است. به جاي عروسک‌هاي نمايشي نقش بازي کنيد و حرف بزنيد و سپس از او بخواهيد چنين کند. در اين کار حوصله و صبر زياد لازم است.

4.زماني که کودکان دنبال کلماتي هستند که مي‌خواهند بيان کنند، فرصت دهيد، اگرچه برايتان خسته‌کننده است اما از پريدن بين حرف‌ کودکان جهت کامل کردن جملاتشان خودداري کنيد. فرصت ‌دهيد تا از کلمات ذهني خود استفاده کنند و تشويق را فراموش نکنيد.

5.وقتي که فرزند نوپاي شما بعضي چيزها را خود به خود مي‌گويد، آن لغت را به دايره کلمات ديگرش اضافه کنيد. مثلا اگر او گفت: «توپ»، به او بگوييد: «بيا بازي کنيم». توپ را در دست بگيريد و بگوييد: «توپ قرمز يا توپ بزرگ.»

6.اجازه دهيد خود کودک خواسته‌اش را بگويد و ضمن تشويق او را تصحيح و تکمیل کنيد مانند اين اگر مي‌گويد: «آبه.» بگوييد: «آب مي‌خواهي؟ تشنه هستي! الان برايت آب مي‌آورم. ليوانتو بده!» تمرين کنيد و باز هم تمرين و تمرين.

دكتر عباس مومن‌زاده

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

خاله مریم
11 خرداد 91 14:39
قربون نی نی های حاجی برم وقتی دونه دونه زبون باز میکنند
آشنا
11 خرداد 91 14:44
بازم به شما که خلاقیت بکار میبرید و مطابق پیشرفت سن نی نی هاتون مطلب های علمی مرتبط میذارید

بله ما اینیم دیگه